woensdag 2 december 2015

Stoffen uit The Big Apple

Even terug was ik met mijn vader en zus in New York.
Tijdens ons bezoek moest en zou ik natuurlijk langs Mood, DE stoffenwinkel van de stad. Ik had besloten dit op zondag te doen, New York is immers 24/7 open. En hé, zelfs Alkmaar is iedere zondag open.
Goed, wat blijkt, het geloof zit in Amerika nog iets dieper geworteld dan in Nederland. Negen van de tien winkels buiten Times Square zijn namelijk dicht op zondag. Ik gok dat protestantse en katholieke normen en waarden hier aan ten grondslag liggen. Wat ik misschien hadden kunnen bedenken aangezien mijn vaders favoriete fotowinkel(en echt geen kleintje) zaterdag al dicht was vanwege Shabbes.
Zo stond ik dus midden in het Garment District in hartje New York voor een dichte deur. Niet alleen Mood, alle stoffenzaken waren dicht. Enkel de Indiase en Pakistaanse handelaren trokken zich niets aan van deze "traditie".
Om toch niet helemaal voor niets te zijn gekomen, besloot ik zo'n winkel in te gaan. Een pandemonium! De stoffen liggen in Amerika op rollen en nooit op balen. Die rollen nemen veel meer ruimte in. Stel je dus voor dat er een vier meter hoge wand is met drie rijen kokers boven elkaar. In het midden staat het vervolgens zes rijen dik rondom een pilaar.
Lekker ontspannen struinen zoals bij ons is er dus niet echt bij. Ondanks dat was er was toch een rol die me aansprak. De verkoopster haalde hem met enige moeite naar beneden en hij viel in de smaak. Al durf je op zo'n moment ook geen nee meer te zeggen.
Zo heb ik uiteindelijk een lapje echte zijde gescoord voor 14,95 dollar(zo'n 13 euro).

De laatste dag van onze trip wilde ik toch nog naar Mood, ik was nu eenmaal in de buurt zullen we maar zeggen. Iedereen ging zijn eigen weg en om zeven uur zouden we elkaar weer zien in het nabijgelegen parkje in Brooklyn voor een paar foto's van Manhattan.
Mood was verschrikkelijk en fantastisch tegelijkertijd, drie verdiepingen met stof en fournituren. Gelukkig hadden ze bewegwijzering. Ook hier lag alles propvol, echt onze schapjes in Nederland zijn er niets bij. Meters hoge stellingen met rollen op elkaar gestapeld. Een soort van Ikea magazijn met geïndexeerde schappen. Zie dan maar eens de onderste rol van een schap op twee hoog te pakken.
Enfin, ik had weinig tijd, dus ik besloot doelgericht boodschappen te doen. Jersey en knits zijn mijn favoriete materialen, dus hop, naar de kelder. Waar vervolgens het zweet me uitbrak en ik besloot zo selectief mogelijk te werk te gaan. Een aantal rollen grepen mijn aandacht en na een (korte) evaluatie bleven er drie over.
Acryl en viscose breisel

Dunne Pied de Poule Jersey

Dunne retro Jersey
Toen ik met mijn geknipte lapjes naar boven mocht, ving ik nog een glimp op van een gebied vol met allerlei soorten echt leer. Paarse lappen, lappen met stippen, lappen met strepen, stug leer, soepel leer, koeienhuiden...Ik besloot er vandaan te blijven, straks kom ik nog thuis met een gouden glitter lap van 80 Dollar, gewoon omdat het kan.
Vlug rekende ik mijn stofjes af om zo snel mogelijk richting Brooklyn te gaan voor de foto's. Omdat ik met 65 Dollar aan spullen het pand verliet, kreeg ik ook nog een Mood souvenir bag. Zo doende ging ik helemaal happy terug naar Nederland.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen